کیوکوشین کای کاراته دو شهرستان مرودشت

کیوکوشین کای کاراته دو شهرستان مرودشت
به وبلاگ کیوکوشین مرودشت خوش آمدید***مطالب در حال جمع آوری و ترجمه میباشد ،انشاالله بزودی بارگذاری میشود***
🥚🥚.•*¨`*•.¸🐰.🐰 ¸.•*¨`*•.🥚🥚

 

حالت های ایستادن (tachi:立ち)

کاراته دارای ایستادن های مختلفی است که هر کدام برای انواع مختلف قدرت و حرکت مورد استفاده قرار می گیرند. در ژاپن اصطلاح عمومی ایستادن تاچی(tachi) نام دارد،زمانی که به عنوان یک پسوند بکار گرفته شود به داچی ( dachi-) تغییر می کند.

 

 

تکنیک به ژاپنی وازا (waza)  و فرم به ژاپنی  کاتا (kata)  نام دارد از این رو بررسی حالت های ایستادن و کاربرد آن به ژاپنی تاچی وازا  (tachi waza) یا تاچی کاتا (tachi kata) نام دارد . 

تاچی وازا در لغت به معنای فنون ایستادن و بخشی ازهنرهای رزمی ژاپن است که مفهوم آن این است که به مطالعه و بررسی  فرم های پا نسبت به بالا  تنه که حالت دفاع یا حمله به خود میگیرد می پردازد .کاراته کا میتواند با بررسی تاچی (تاچی وازا) درحالت های مختلف،در تمرین و یا مبارزه از آن بهره مند شود .

از آنجایی که کاراته یک هنر رزمی بر اساس استفاده بهینه از انرژی (کی:ki) خود و حریف از طریق تکنیک های حمله یا دفاع است، لازم است که به مناسب ترین و پایدار ترین پایگاه های پایین  که به اجرای صحیح این تکنیک ها کمک میکند، تسلط یابیم.

در ژاپن تاکای(Takai) به معنای بالا است .در نتیجه تاکای داچی (Takai dachi) به معنای بالای داچی می باشد.

 

 

 موقعیت بالا تنه  یا بالای داچی که برای  ضربات و دفاع کاربرد دارد و برای ایجاد و اجرای تکنیک بهتر با تاچی وازا هماهنگ میشوند .

 

 

همچنین با توجه به فلسفه سنتی کاراته که همیشه به دنبال تکامل است ، کارته کا همیشه باید به پایگاه های پایین (تاچی وازا ) توجه جدی داشته باشد،  زیرا همین ها هستند که انرژی را به نقطه کانونی هر یک از تکنیک ها هدایت می کنند .

 

 

در نتیجه یک کاراته کا با تجربه با یک حریف مبارزه می کند، اما نه در برابر انرژی (ki).

 

 

     به ژاپنی میگی (migi) به معنی راست  و هیداری  (hidari)  به معنی چپ می باشد و  اگر  بخواهیم قسمت راست یا چپ نیمی از بدن ، تاچی و یا اجرای هر کیهونی  جلو باشد از پسوند/ پیشوند میگی و هیداری استفاده می کنیم .

 

 در ژاپن هان(han) به معنای نیمه و می(mi) به معنای بدن درنتیجه هانمی(hanmi) به معنای نیمی از بدن میباشد ومفهوم آن این است که حریف تنها نیمی از بدن را ببیند که این امر سبب میشود سطح حمله کوچکتر باشد.  

     با توجه به موقعیت گارد (بالا تنه) نسبت به ایستادن ها اصطلاحات  زیر را داریم  :

 

 

آی هانمی (Ai hanmi) :به معنای گارد معمولی یا موضع موافق و به این معنیست که هر کدام از پای  حریف  که جلو بود ما نیز همان پا را جلو قرار دهیم .

 

 

گیاکو هانمی (Gyaku hanmi): به معنای گارد ویژه یا موضع مخالف و به این معنیست که هر کدام از پای حریف  که جلو بود ما عکس آن پا را جلو قرار میدهیم به طوری که آینه ایی از حریف باشیم .

 

 

در نتیجه  دو نکته بالا در تمرینات و بکارگیری از انرژی خود و حریف در مبارزات بسیار حائز اهمیت است.

 

 

بررسی اجمالی :

 

 

در یک مبارزه ، پاها ، ارتباط بین بدن و زمین هستند بطوری که هردو پا  وظیفه تغییر مکان ،حرکت  در فضا و همچنین تثبیت کاراته کا  را دارا هستند . بنابراین  به طور قابل توجهی در اثربخشی تکنیک ها کاربرد دارد .

 

 

پایگاه ها همیشه باید با عواملی مانند  موقعیت های محسوس ، فیزیک حریف ، تکنیک و تاکنیک های رزمی سازگار باشد  که این سازگاری  نیازمند  به تغییرات کلی  و موقعیت  متوسط دارد.

 

 

برای درک بهتر درمبارزه،حالت فریبنده را درنظر میگیریم که سبب پیش داوری میشود .و به این ترتیب عمل میشود که معمولا خود را به چند موقعیت پیش نمونه ای محدود می کنیم (موقعیت های محسوس )، که به طور واضح در شکل و عملکرد قابل تشخیص است و در عین حال تمام زمینه های کاربردی را پوشش می دهد (تغییرات کلی و موقعیت متوسط ) . یعنی با تغییرات سریع و به موقع موضع گیری هدفمندی را  شکل میدهیم .

 

 

همانطور که گفته شد تاکای داچی (takai dachi ) در لغت به معنای بالای داچی است یعنی  همان پایگاه بالا  که دو هدف اصلی را ارائه می دهند:

 

 

1-ارائه تکنیک ها  2- اجرای تکنیک ها

 

 

پایگاه های بالا زمانی که در مبارزه ارائه می شوند، بیشتر به کاراکترهای مبارزه ( دفاع و ضربه )  مربوط می شوند . برای همین مبارز وقتی که با یک حریف مواجه می شود، همیشه تلاش می کند تا کمتر در معرض حملات قرار بگیرد. به طوری که بیشترین استایل های نزدیک  به اصل دفاع در اجرای تکنیک ها، در پایگاه های بالا وجود دارد.

 

 

با این حال، زمانی که هنر رزمی به دلایل فلسفی بیشتر به عنوان یک آموزه تکامل فردی  دیده می شد ، پایگاه های پایین در اولویت بودند.

با این حال تعداد  پایگاها در سبک ها ثابت نیستند در صورتی که نوع آنان می توانند یکسان باشد ، اما با توجه به نوع  سبک و توجه به تغییراتی که در طول  زمان رخ داده، ممکن اسست مقداری متفاوت باشند یا اسامی آنها ممکن است متفاوت باشد .

 

 

برای مثل تقریبا درهمه سبکهای کاراته موسوبی داچی  به عنوان سلام واحترام شناخته شده است و یا هیکو داچی، که به استاد نشان می دهد که هنرجو شایسته و متوجه  دستورات  اوست.

 

 

 

 

 

از آنجا که این وبلاگ متمرکز بر سبک کیوکوشین کاراته است تاچی وازا های این سبک نیز  در بخش کیوکوشین آورده میشود .

 

 

 

سیزا (Seiza :正座/正坐)

 

 
اصطلاحی ژاپنی است که برای یکی از روش‌های سنتی نشستن در ژاپن استفاده می‌شود.در اکثر هنر های رزمی و کاراته برای نشستن به سبک سیزا باید ابتدا روی زمین زانو زده، آنگاه طوری که  ران ها روی ساق و باسن  روی پاشنه ها باشند نشست . انگشتان شست پا در سطح زمین به هم متصل و یک شکل  وی لاتین (V) را با قوزک پا تشکیل میدهند.زانو ها حدودا به اندازه دو مشت نسبت به هم فاصله دارند . در این حالت کمر کاملا صاف است و دست ها در انتهای ران روی ران قرار دارد .طریقه زانو زدن بطور سنتی در مردان و زنان متفاوت است . زنان با زانو های تقریبا به هم متصل  زانو میزنند و در نشستن فاصله زانو ها به حداقل ممکن و تقریبا بسته است . اما مردان ابتدا زانوی پای چپ  و سپس زانوی سمت راست را به زمین میزنند و فاصله زانو هایشان نیز در نشستن به اندازه حدود دو مشت یا کمی بیشتر باز است .
در کیوکوشین کاراته دست ها مشت شده و درانتهای ران  قرار دارد این روش به روش سیزا به سبک اویاما نیز معروف است .
سیزا در کاراته برای احترام ، ورود به دوجو مورد استفاده قرار میگیرد که در مباحث بعد بیان میکنیم.
 
 
 
 
اפــمـــב اسـمــعیــلے بیــڪ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی